Yaşam

Oscar’lı yönetmen Chloé Zhao’dan Hollywood’a ‘temsiliyet’ eleştirisi: ‘İnsanlar yalnızca insan olamaz mı?’

Başrolünde Francis McDormand’ın yer aldığı “Nomadland” isimli filmle En İyi Yönetmen Oscar’ını kazanan ilk Asyalı kadın olan Chloé Zhao, sinema sektöründeki toplumsal cinsiyet eşitsizliği hakkında konuştu.

BBC’nin haberine göre Zhao, kariyerinde bu prestijli ödülü alabilmiş üç kadında biri olmasına rağmen sinema sektöründeki temsiliyet sorununa işaret ederek “İnsanlar yalnızca insan olamaz mı? İnsanlar yalnızca belli ten rengine veya cinsiyete sahip oldukları için rol almak yerine her tür filmde oynayamaz mı?” dedi.

YÖNETMEN KATEGORİSİNDE TEK KADIN ADAY CORALİE FARGEAT OLDU

Chloé Zhao’nun şikayet ettiği sorunların izini 3 Mart gecesi düzenlenen 97’nci Akademi Ödülleri’nin adaylıklarında da görmek mümkün. Bu yıl Oscar ödüllerinde kadın yönetmenlerden yalnızca “Substance”a imza atan Coralie Fargeat, En İyi Yönetmen ödülüne aday gösterildi. Ödülü bu yıl, 77’nci Cannes Film Festiavli’nde Altın Palmiye’yi de kazanan “Anora”nın yönetmeni Sean Baker aldı.

MARVEL FİLMİNDEKİ İLK EŞCİNSEL ÖPÜŞME SAHNESİ

BBC’nin ‘2024’ün 100 Kadını’ listesinde ismi yer alan yönetmeni diğerlerinden ayıran ise çoğunlukla profesyonel olmayan aktörlerle çalışma kararı. 2021 yılında En İyi Film Oscar’ını alan Nomadland filminde pek çok oyuncu Zhao’nun Batı Amerika’yı kat ederken yolda karşılaştığı kişiler ve filmde de kendileri olarak yer alıyorlar. Zhao’nun ötekileştirilmiş ve temsil edilmeyen grupları temsil etmek konusundaki adanmışlığı yönettiği tüm filmlerde kendini gösteriyor, buna Marvel süper kahraman filmi de dahil.

Eternals filminde oyuncu kadrosunun tüm grupları kapsaması için özel çaba sarf eden Zhao, tüm Marvel filmlerindeki ilk eşcinsel öpüşme sahnesini çekmiş olmasıyla ilgili de “Bu benim için, Marvel için ve oyuncu kadrosu için çok önemliydi” diyor.

Zhao ayrıca, filmde LGBTQ+ karakterlerin yer almasıyla ilgili “Bu hikaye medeniyetin başlangıcında dünyaya gelmiş bir grubu anlatıyor ve bu sebeple de olabildiğince farklı grupların içinde olması kadar doğal bir şey olamaz” diye ekledi.

Film LGBTQ+’ların medyada temsil edilmesini engelleyen yasaları olan Suudi Arabistan, Kuveyt, Katar gibi bazı ülkelerde yasaklandı.

Zhao bu konu hakkında da “Buna şaşırmadık. [Yasaklanacağını] biliyorduk. Ama bizim için doğru olan şeyi yapmak zorundaydık” ifadesini kullandı.

‘DAHA DERİN TEMSİLİYET’

Konu çeşitliliğe gelince Zhao kamera önünde oldukça önemli bir ilerleme kaydedildiği görüşünde. Ancak yönetmene göre film endüstrisinde “daha derin temsiliyete” ihtiyaç var:

“İnsanlar yalnızca insan olamaz mı? İnsanlar yalnızca belli ten rengine veya cinsiyete sahip oldukları için rol almak yerine her tür filmde oynayamaz mı? Yalnızca belli temaları işleyen filmlerde oynamak zorundalar mı?”

Bu temsiliyetin yalnızca listedeki zorunlulukları yerine getirmekten ibaret olmaması gerektiğini de belirten Zhao, “Ben de bana böyle davranılmasını istiyorum. Yalnızca bir Çinli kadın değil, bir insan olarak” diye ekledi.

ZHAO’YA OSCAR GETİREN NOMADLAND HAKKINDA

2020 yılında Nomadland ile geniş kesimlerde tanınır hale geldi. “Nomadland” filmi, Frances McDormand’ın oyunculuğuyla hayat bulan 60 yaşlarında bir kadının ekonomik gerileme sırasında işini kaybetmesi ve ardından yaşamını Batı Amerika’da zaman zaman geçici işler yaparak ve bir karavanda yaşayarak bir modern-zaman göçebesi olarak sürdürmesini konu ediniyor. Film ekonomik zorluklar, yalnızlık ve aidiyet arayışı gibi temaları işliyor.

(ALINTI)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu